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> Accueil > Actualités / Conférences > Colloque 2013
 


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Articles pour en savoir plus
Homophobie : Aborder à l'école la diversité sexuelle : 01.05.2013 (Université de Laussane)
Comment peut-on être hétérosexuel : 30.04.2013 : Unid Dufour, auditoire U300


Français

LE DROIT DE L'ENFANT ET DE L'ADOLESCENT
À SON ORIENTATION SEXUELLE ET À SON IDENTITÉ DE GENRE

L'Institut universitaire Kurt Bösch (IUKB), l'Institut international des Droits de l'enfant (IDE), la Haute école pédagogique du Valais (HEP VS) et la Haute école spécialisée de Suisse Occidentale (HES-SO), Valais, s'associent en étroite collaboration avec le Conseil de l’Europe pour organiser le 5ème Colloque International de Sion, qui se consacre en 2013 à la thématique «Le Droit de l’enfant et de l’adolescent à son orientation sexuelle et à son identité de genre».

Cet évènement scientifique se tient les 2, 3 et 4 mai 2014, et se déroulera le dans un climat national et international particulièrement attentif au domaine des Droits humains en général et aux Droits de l’enfant en particulier. Pour l’occasion, nous accueillons des spécialistes de grand renom dans le domaine, notamment les auteurs prolifiques, Kevin Jennings (Etats-Unis) et Marina Castaneda (Mexique).

L'opportunité d'une collaboration stimulante avec le Conseil de l'Europe apporte un complément inestimable. Nous pourrons ainsi examiner de manière approfondie la Recommandation CM/Rec(2010)5 du Conseil de l’Europe sur des mesures visant à combattre la discrimination fondée sur l’orientation sexuelle ou l’identité de genre, document qui s'applique également à la Suisse. Le Conseil de l'Europe nous apporte également la participation d'un réseau de 6 pays (Albanie, Italie, Lettonie, Monténégro, Pologne, Serbie) dont les représentants gouvernementaux et de la société civile exposeront les meilleures pratiques qu'ils promeuvent et les obstacles qu'ils confrontent.

Les enfants et les adolescents dont l’orientation sexuelle s’esquisse de manière non hétérosexuelle ou pour qui l’identité de genre ne va pas de soi font souvent face à l’incompréhension de leurs familles et de leurs pairs, et qu’une vaste majorité d’entre eux découvrent les affres d’une discrimination primaire. Il n’est pas anodin de souligner que la détresse de ces jeunes a des conséquences dramatiques. Une étude danoise (Gransell & Hansen, 2009(i), citée par le Conseil de l’Europe, 2011(ii)) a trouvé que les personnes gays et lesbiennes ont tenté le suicide deux fois plus souvent que la population hétérosexuelle. De ces tentatives, 61% étaient réalisées par des personnes de moins de 20 ans et 6% par des enfants de moins de 12 ans (Moseng, 2006(iii), cité par le Conseil de l’Europe, 2011).

La santé et le bien-être des enfants et des adolescents sont fondés sur une coresponsabilité parentale, scolaire et de santé publique exprimée à travers une législation et des programmes nationaux. Des organismes et des instances internationales aussi diverses que, parmi d’autres, la Haut-Commissaire aux Droits de l’Homme (2011), l’Organisation Mondiale de la Santé (2006)(iv), le Conseil de l’Europe (Lignes directrices sur les soins de santé adaptés aux enfants, 2011(v) et le Comité des Nations-Unies des Droits de l’enfant (CRC/GC/2003/4, 1er juillet 2003. Observation générale n° 4) ont pris position sur la nécessité d’apporter les ressources nécessaires à la promotion de la santé, tout en agissant de manière positive pour endiguer des discriminations, quelles qu’elles soient, qui pourraient affecter le développement des enfants et adolescents.

Mettons en exergue la Recommandation CM/Rec(2010)5 du Conseil de l’Europe sur des mesures visant à combattre la discrimination fondée sur l’orientation sexuelle ou l’identité de genre(vi) ou encore le travail remarqué des experts onusiens qui ont généré les Principes de Yogyakarta (9.11.2006)(vii).

L’hypersensibilité sociale et politique ambiante à propos de la formation de l’identité sexuelle et de genre des enfants et des adolescents justifie à elle seule que le Colloque international de Sion prenne le temps d’examiner cette thématique selon son approche usuelle fondée sur la sérénité scientifique interdisciplinaire. La tenue du Colloque se déroule également dans un climat national et international particulièrement attentif au domaine des droits humains en général et aux droits de l’enfant en particulier. La mise sur pied récente du Centre suisse de compétence pour les droits humains (CSDH), et la place occupée en son sein par l’IUKB et l’IDE pour ce qui concerne les Droits de l’enfant et la Politique de l’enfance et de la jeunesse, prend un sens réel et urgent en Suisse lorsque sont examinées des violations substantielles des droits des mineurs, en particulier sur un principe aussi fondamental que celui de non-discrimination (Art. 2, Convention des Nations-Unies relative aux droits de l’enfant, 1989).


i
Gransell L. & Hansen H., “Lige og ulige? Homoseksuelle, biseksuelle og transkønnedes levevilkår”, Copenhagen: CASA and Landsforeningen for bøsser og lesbiske, 2009, p. 121.

ii
Council of Europe (2011). Discrimination on grounds of sexual orientation and gender identity in Europe. Strasbourg, France: Council of Europe Publishing. ISBN 978-92-871-7257-0

iii
Moseng B. U., “Vold mot lesbiske og homofi le tenåringer. En representativ undersøkelse av omfang, risiko og beskyttelse – Ung i Oslo 2006”, Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring (NOVA), Rapport 19/07, Oslo, 2006, p. 53.

iv
OMS (2006). Defining sexual health. Report of a technical consultation on sexual health. www.who.int/reproductivehealth/topics/gender_rights/defining_sexual_health/en/index.html

v
Adoptées par le Comité des Ministres le 21 septembre 2011, lors de la 1121e réunion des Délégués des Ministres.

vi
Adoptée par le Comité des Ministres le 31 mars 2010, lors de la 1081e réunion des Délégués des Ministres

vii
Principes sur l’application de la législation internationale des droits humains en matière d’orientation sexuelle et d’identité de genre ; www.yogyakartaprinciples.org

English

The University Institute Kurt Bösch (IUKB), the International Institute for the Rights of the Child (IDE), the University of Teacher Education Valais (HEP-VS), and the University of Applied Sciences and Arts of Western Switzerland (HES-SO), Valais, in close collaboration with the Council of Europe, are organizing the 5th Sion International Conference on the theme:

THE RIGHT OF THE CHILD AND THE ADOLESCENT
TO HIS/HER SEXUAL ORIENTATION AND GENDER IDENTITY

This scientific gathering takes place at the IUKB on May 2, 3 and 4, 2013 against a backdrop of keen national and international attention regarding Human Rights in general and Children’s Rights in particular. On this occasion, we have invited an impressive roster of specialists and prolific authors, in particular Kevin Jennings (USA) and Marina Castaneda (.Mexico).

The opportunity to collaborate with the Council of Europe brings tremendous added value to the conference. In particular, we will examine in detail CoE Recommandation CM/Rec(2010)5 on measures to combat discrimination on grounds of sexual orientation or gender identity and the evolving strategies regarding its meaningful implementation. This will be illustrated by the participation of governmental and NGO representatives from a network of 6 countries engaged in the implementation (Albania, Italy, Latvia, Montenegro, Poland, Serbia) who will share their experience, best practices and obstacles alike.

The emergence of human sexuality is a delicate process for every child and every young person. S/he must manage phenomenal physical transformation, fueled by powerful hormonal discharges, advance on the path towards autonomy, and in addition experiment with intimate loving and sometimes sexual relationships, mature physically, deal with exacerbated emotions, and much more… like choosing a preferred partner. Moreover, this complex challenge is influenced by social attitudes toward sexuality, as well as cultural values, themselves more or less amplified by gender identity formation processes that are promoted in the media... For a substantial number of children and adolescents these developmental tasks are even more complex, in particular for those who feel attracted to peers belonging to the same sex or unsure about their gender identity.

Indeed, it is well documented that scores of children and adolescents, whose sexual orientation trends towards being non heterosexual, face a lack of understanding from family members and peers, escalating in many cases into outright exclusion and rejection. A substantial majority of these children and adolescents discover the ugly expression of primary discrimination. The ensuing distress may trigger dramatic consequences. A Danish study (Gransell & Hansen, 2009(i), cited by the Council of Europe, 2011(ii)) finds that gays and lesbians attempt suicide twice more frequently that the heterosexual population. Of these attempts, 61% were carried out by persons under 20 years old, and 6% children under 12 years old (Moseng, 2006(iii), cited by the Council of Europe, 2011).

The sexual and developmental health of children and adolescents rests on a parental, educational and public health co-responsibility expressed through national legislation and practices. Various international organizations and bodies, as diverse as the United Nations Commissioner for Human Rights (2011), the World Health Organization (2006)(iv), the Council of Europe (Guidelines on Child Friendly Health, 2011(v)) and the United Nations Committee on the Rights of the Child (CRC/GC/2003/4, 1 July 2003) haved staked out a position on the need to allocate the necessary resources to the promotion of health, while at the same time acting to combat all forms of discrimination, whichever they may be, that could affect children and adolescents’ development.

Deserving a particular mention is the Recommandation CM/Rec(2010)5 of the Council of Europe of the Committee of Ministers to member states on measures to combat discrimination on grounds of sexual orientation or gender identity(vi) and the acclaimed work of United Nations experts who produced the Yokyakarta Principles (9.11.2006)(vii).

The social and political hypersensitivity in Switzerland regarding sexual education and the formation of sexual identity justifies on its own that the Sion International Conference delve into these topics with its practiced interdisciplinary scientific and pragmatic approach. The Sion Conference also takes place within a national and international context that is keenly focused on human rights in general and children’s rights in particular. The recent creation of the Swiss Centre of Expertise in Human Rights (SCHR), and the role that IUKB and IDE hold in this structure for the Rights of the Child, takes on a real and urgent meaning when substantial violations are recorded with regard to children and adolescents’ rights, regrettably on such a fundamental principle as non-discrimination (Art. 2, United Nations Convention on the Rights of the Child)




i
Gransell L. & Hansen H., “Lige og ulige? Homoseksuelle, biseksuelle og transkønnedes levevilkår”, Copenhagen: CASA and Landsforeningen for bøsser og lesbiske, 2009, p. 121.

ii
Council of Europe (2011). Discrimination on grounds of sexual orientation and gender identity in Europe. Strasbourg, France: Council of Europe Publishing. ISBN 978-92-871-7257-0

iii
Moseng B. U., “Vold mot lesbiske og homofi le tenåringer. En representativ undersøkelse av omfang, risiko og beskyttelse – Ung i Oslo 2006”, Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring (NOVA), Rapport 19/07, Oslo, 2006, p. 53.

iv
OMS (2006). Defining sexual health. Report of a technical consultation on sexual health. www.who.int/reproductivehealth/topics/gender_rights/defining_sexual_health/en/index.html

v
Adoptées par le Comité des Ministres le 21 septembre 2011, lors de la 1121e réunion des Délégués des Ministres.

vi
Adoptée par le Comité des Ministres le 31 mars 2010, lors de la 1081e réunion des Délégués des Ministres

vii
Principes sur l’application de la législation internationale des droits humains en matière d’orientation sexuelle et d’identité de genre ; www.yogyakartaprinciples.org